كمیته فرعی SC 3 وابسته به كمیته فنی 176 TC ایزو كه مسئول تدوین استانداردهای ایزو9000 است، خطوط راهنمایی را با شماره ایزو 10019 در فوریه 2005 و تحت عنوان خطوط “راهنما برای انتخاب مشاورین سیستم مدیریت كیفیت و استفاده از خدمات آنان“، برمبنای استاندارد ایتالیایی UNI 1836 منتشر نموده است.
استاندارد ISO 10019 به سوالات ذیل پاسخ می دهد :
- چطور می توان یك مشاور خوب انتخاب کرد؟
- چگونه می توان مشاوری ذیصلاح را از دیگران تشخیص داد؟
- چطور باید قراردادی با مشاور منعقد نمود تا از ایجاد شرایط ناخواسته و ناخوشایند كه ممكن است طی همكاری رخ دهد جلوگیری نمود؟
- فرایند استقرار سیستم مدیریت كیفیت چگونه است
- شرح وظایف مشاور سیستم کیفیت در این رابطه كدام است ؟
ISO 10019 حاوی خطوط راهنما برای تمام مراحل انتخاب یك مشاور ذیصلاح، درخواست و ارجاع كار به وی و تنظیم و انعقاد قرارداد به منظور پیاده سازی سیستم مدیریت كیفیت است.از میان ملاحظات سودمند خدمات مشاوره كه در بند 5-3 این استاندارد مطرح شده است می توان به موارد مهم ذیل اشاره نمود:
حتی اگر سیستم مدیریت كیفیت به خاطر الزامات بازاریابی یا قراردادی، استقرار یابد این یك فرصت برای استفاده از این سیستم تحقق یافته به عنوان یك ابزار مدیریتی كارآمد و اثربخش می باشد.
سیستم مدیریت كیفیت از پتانسیل لازم بعنوان پایه ای برای بهبود مستمر عملكرد سازمان برخوردار است.
موفقیت سیستم مدیریت كیفیت قویا به مشاركت و تعهد مدیریت ارشد ونه به مشاور بستگی دارد.
كاركنان از تمام سطوح بایدبه منظور یكی شدن سیستم مدیریت كیفیت با عملیات كلی سازمان مشاركت نمایند.
مشاور باید دارای اختیار برای تعامل با كاركنان در تمام سطوح سازمان به منظور آشنایی بیشتر با فرایندهای آن باشد.
سیستم نباید گردش كار و مستندسازی غیرضروری ایجاد نماید.
خدمات مشاوره باید با فرهنگ سازمان، صلاحیت كاركنان آن، فرایندها و یا مستندات موجود سازگار باشد.
راهنماي اخذ ا –
[…] استانداردهای ایزو۹۰۰۰ است، خطوط راهنمایی را با شماره ایزو ۱۰۰۱۹ در فوریه ۲۰۰۵ و تحت عنوان خطوط “راهنما برای انتخاب […]