سازمانایزو استاندارد جدیدی را برای مدیریت بقای کسب و کار ارائه نموده است.

ISO 22301:2012, Societal security – Business continuity management systems (BCMS)– Requirements

ایزو 22301: 2012 – سیستم مدیریت بقای کسب و کار–  صرف نظر از اندازه، موقعیت و فعالیت هر سازمان به آنها کمک می­نماید تا در شرایط بحرانی آماده تر و مطمئن تر  عمل کنند.

حوادث، هر زمانی می­توانند در سازمان خلل ایجاد نمایند و بکارگیری استاندارد ایزو 22301 واکنش مناسب و ادامه فعالیت سازمان را تضمین خواهد کرد. حوادث ممکن است اشکال و مقیاس متفاوتی داشته و از لحاظ مسائل محیطی و فناوری نیز متفاوت باشند. حوادث و اتفاقات در اکثر مواقع کوچک هستند اما می­توانند تاثیر قابل توجهی بر تداوم و بقای کسب و کار داشته باشند.

این مسئله منجر به یک آگاهی جهانی شده، که سازمان­ها چه در بخش خصوصی و چه عمومی باید از چگونگی واکنش به اتفاقات غیر منتظره و مختل کننده کار آگاهی داشته باشند.

ایزو 22301 چارچوبی را جهت برنامه­ریزی، ایجاد، اجرا، عملیاتی نمودن، نظارت، بازنگری، حفظ و بهبود مستمر سیستم­ها مدیریتی بقای کسب و کار(BCMS) فراهم می­کند. انتظار می­رود که این استاندارد هنگامیکه سازمان با وقایع و رویدادهای مختل کننده مواجه می­شود کمک شایانی نماید.

دکتر استفان تانگن دبیر کمیته فنی ایزو که این استاندارد جدید را توسعه داده می­گوید:

سازمان­هایی که از استاندارد ایزو 22301 استفاده می­کنند قادر خواهند بود به قانون­گذاران، ناظران، مشتریان (فعلی)، مشتریان آینده (بالقوه) و دیگر بخش­های بهره­مند از سازمان نشان دهند که آنها خواهان کارکرد خوب در مدیریت بقای کسب و کار هستند.

استاندارد ایزو 22301 به سازمان­ها در طراحی سیستم مدیریت بقای سازمان (BCMS) که متناسب نیازهایش می­باشد و خواسته­های ذی­نفعانش را برآورده می­سازد کمک می­نماید. این نیاز­ها از طریق قوانین و مقررات، عوامل صنعتی و سازمانی، خدمات و محصولات سازمان، ساختار و اندازه آن، فرآیندهایش و نیز ذی­نفعان سازمان شکل می­گیرند.

دِیو اوستین مسئول نگارش پروژه ایزو 22301 توضیح می­دهد که برای اجرای خوب سیستم، نیاز است که سازمان­ها درک کاملی از الزامات و خواسته ­ها داشته باشند. بیشتر از اینکه سیستم مدیریت بقای سازمان به سادگی یک پروژه و یا توسعه طرح باشد، این سیستم، یک فرآیند مدیریتی مستمر است که نیاز به افراد شایسته و پشتیبانی و ساختار مناسبی دارد که در هنگام نیاز دست به عمل خواهند زد.

استاندارد ایزو 22301 اولین استانداردی است که با فرمت نوشتاری جدید ایزو برای استانداردهای سیستم­های مدیریتی مطابقت کامل دارد. این فرمت فهمیدن را آسان خواهد نمود و سازگاری با دیگر سیستم­های مدیریتی مانند ایزو 9001 (مدیریت کیفیت)، ایزو 14001 (مدیریت زیست محیطی) و ایزو 27001 IEC (مدیریت امنیت اطلاعات) را تضمین خواهد کرد.

با توجه به نقش بقای کسب و کار در هر بخش، ایزو 22301 دارای پتانسیل عالی در جهان است. تا کنون، کشورهای متعددی ایزو 22301 را پذیرفته­اند، از جمله سنگاپور و انگلستان که آنرا جایگزین استانداردهای ملی موجود خود را کرده­ اند.

ایزو 22301 بخشی از سری استانداردهای توسعه یافته توسط کمیته فنی ISO / TC 223 – امنیت اجتماعی- است. یک سند دیگر با عنوان ایزو 22313 در حال توسعه می­باشد که انتظار می­رود که در اوایل سال آینده انتشار یابد. این استاندارد حاوی راهنمایی برای پیاده­سازی ایزو 22301 می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *