آموزش الکترونیکی به عنوان یک راه موثر برای پاسخ به نیازهای سازمان ها ، دانشگاه ها و … ارائه شد. اما با روی آوردن تمام ارگان ها برای استفاده از آموزش الکترونیکی ، بسیاری از آن ها دریافتند که ایجاد محتوا با کیفیت عالی در برخی موارد، بزرگ ترین مزیت آن است.
یادگیری الکترونیکی سریع چیست؟
یادگیری الکترونیکی سریع تعریف های متعددی دارد.
عده ای این یادگیری را…………..
به معنی سرعت بخشیدن به طراحی آموزشی می دانند.
برخی آن را برای چگونگی نحوه استفاده از محتوا توسط دانش پژوهان به کار می برند.
در نتیجه می توان یادگیری الکترونیکی سریع را این گونه تعریف کرد:
یادگیری الکترونیکی سریع به عنوان یادگیری در نظر گرفته می شود که با سرعت زیاد و هزینه کم قابل بررسی و تدوین است.
اگرچه استفاده از ابزارها و فرآیندهای عالی می تواند به طور چشمگیری زمان تدوین را کاهش دهد.
در برنامه های یادگیری الکترونیکی سریع، موضوع آموزش از نظر متخصصین به عنوان منبع اصلی تدوین محتوا به کار می رود.

حال چگونه این محتوا را تولید کنیم؟

محتوای مورد نیاز در آموزش الکترونیکی باید از لحاظ مفهومی مورد بررسی قرار گیرد این بررسی از طریق نمونه سازی اتفاق می افتد که به نمونه سازی سریع معروف است، درحقیقت در آموزش الکترونیکی سریع ما مدلی به عنوان نمونه داریم و بر روی آن آزمایشات را انجام می دهیم که برخی از قابلیت های ظاهری محصول نهایی را ارائه می دهند و موجب می شوند محتوای یادگیری الکترونیکی با سرعت زیاد و هزینه کم تولید شود .
این نمونه ها به طراحان کمک می کنند که پیچیدگی شرایط آموزش واقعی را در نظر گرفته و بهترین و موثرترین محصول را ارائه دهند .
در نمونه سازی های انجام شده در یادگیری الکترونیکی مرسوم و سریع تفاوت هایی وجود دارد.

در یادگیری الکترونیکی سریع
۱٫  نمونه سازی های سریع موجب برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه می شود .
۲٫  مشکلات را شناسایی کرده و با ارائه دادن داده هایی صحیح برای انتخاب روش ارتباطی مناسب، آن ها را برطرف می سازد .
۳٫  این کار می تواند به کاربر کمک کند تا بتواند از مدل استفاده و آن را آزمایش و تدوین کند .
۴٫  خطاهای موجود در نمونه سازی را از بین ببرد .

همین نمونه سازی ها در یادگیری الکترونیکی مرسوم نیز وجود دارد اما با تفاوت هایی نظیر :
۱٫  نمونه ها و مستندات در این روش کامل و زیاد هستند اما مشکلات ارتباطی را کاهش نداده و در نتیجه موجب عدم جلب رضایت کاربر می شود .
۲٫  مهارت ها و مراحل کار را مشخص می کند اما زمان و هزینه های آن را کم نمی کند و نیاز به منابع انسانی را نیز حذف نمی کند .
۳٫  شرایط آموزش (سامانه) را به طور کامل وصف می کند اما صحیح بودن آن را تضمین نمی کند .
دلیل دیگر جذاب بودن یادگیری الکترونیکی سریع از سوی سازمان ها این است که آن ها به تدوین یادگیری الکترونیکی در کم تر از سه هفته نیاز دارند.
در صورتی که این معیار در آموزش الکترونیکی براساس ماه اندازه گیری می شود این در حالی است که آموزش الکترونیکی سریع به نیاز سازمان ها پاسخ می دهد زیرا بازه زمانی این تدوین ها در یادگیری الکترونیکی سریع برحسب روز یا هفته اندازه گیری می شود.
زمانی که موضوعاتی با پیچیدگی کم و متوسط داریم و در آن ها بررسی سطح دانش و درک از اهمیت بسیاری برخوردار است می توان از یادگیری الکترونیکی سریع بهره برد چرا که ترکیب این نوع یادگیری با مدل های دیگر آموزش موجب به وجود آمدن یک یادگیری الکترونیکی معتبر می شود .

برای تدوین بسیاری از دوره های آموزشی زمان محدودی در اختیار دارند، متعهد به استانداردهای کیفیت در آموزش الکترونیکی هستند و بودجه محدودی در اختیار دارند. توجه به آموزش الکترونیکی سریع به عنوان یک راه حل جدید آموزشی، پاسخ گویی بخشی از نیازهای آموزشی سازمان های مختلف کشورها می باشد و کیفیت و اثر بخشی آموزشی را در برخی حوزه ها و زمینه های آموزشی افزایش می دهد.
از جمله موارد رایج استفاده از یادگیری الکترونیکی سریع حل مشکلات فوری مانند ارزشیابی دوره‌های آموزش الکترونیکی، برآورده کردن نیازهای آموزشی و تجاری و به روز رسانی محصولات و پروژه‌های آموزشی بسیار بزرگ است.
جذاب بودن یادگیری الکترونیکی و تغییرات دائم در آن این نیاز را ایجاد می کند که باید همواره کارکنان به آموزش دیدن و به روز شدن خود ادامه دهند.
اگر نتوان کارکنان مناسب را برای برخی سمت‌ها یافت، باید به وسیله روش های مختلف اقدام به ارتقای آموزشی کارکنان موجود نمود. این امر نیز خود نیازمند یک برنامه یادگیری است.
در صورتی که سازمان ها بتوانند امکانات لازم را برای آموزش کارکنان خود فرتاهم آورند می توانند کارکنان کاراتری داشته باشند.
یادگیری‌ الکترونیکی سریع فرصتی را فراهم می آورد تا یادگیری در سازمان ها به روشی مفیدتر و مقرون به صرفه ‌تر برگزار شود.

چرا در سازمان ها به یادگیری الکترونیکی سریع نیاز داریم؟
برای اکثرافراد، یادگیری در محل کار یا هر مکان دیگری به صورت غیر رسمی انجام می شود. منظور از غیر رسمی این است که فرد برای یادگیری نیازی به کلاس های حضوری و ترک کردن سازمان ندارد. در صورتی که بیشتر محتواهایی که تولید می شوند مختص به یادگیری به صورت حضوری هستند.
یادگیری الکترونیکی سریع این امکان را فراهم می سازد که دسترسی به دانش بدون نیاز به ثبت نام در دوره های آموزشی حضوری اجرا شود.
اغلب سازمان ها بهترین سرمایه خود را در کارمندان خود و دانش آن ها می بینند و دائما به دنبال راهی برای به  روز کردن دانش کارکنان خود هستند. یادگیری الکترونیکی سریع، دانش را که به روز است را به عنوان منبعی برای سازمان و کارکنانش در جهت افزایش یادگیری آنها در اختیارشان قرار می دهد.
باید به این نکته نیز توجه کرد که کارمندان بعد از یادگیری یک مطلب در صورتی که به خوبی از آن بهره نبرند آن را از یاد خواهند برد. در صورتی که افراد بتوانند این دانش را با استفاده از مطالعه بیشتر و استفاده به جا آن را حفظ کنند موفق خواهند بود. یادگیری الکترونیکی سریع امکان جستجو در وب سایت ها را در دسترس کارکنان قرار می دهد.
دانش و فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند. یادگیری الکترونیکی سریع فرآیندی است که زمان و منابع کمی می طلبد و موجب می شود فاصله بین افرادی که در زمینه خاصی تخصص دارند و کسانی که به آن علم نیاز دارند، کم شود. هم چنین این یادگیری می تواند با توجه به نوع محتوا و ابزارهای دیجیتالی مورد نیاز به طور قابل توجهی هزینه تولید و ارزیابی محتوا را کاهش دهد .

یادگیری الکترونیکی سریع، ارزان ترین و سریعترین روشی است که می تواند کلاس های سنتی را به صورت آنلاین به افراد ارائه کند.

در هر مدلی مزایا و معایبی نیز وجود دارد که در این مدل به موارد زیر اشاره می کنیم :

  •  مزایا

در مدل طراحی یادگیری الکترونیکی سریع، طراحی و تدوین دوره های آموزشی متناسب با نیاز یادگیرندگان اجرا می شود، در صورتی که محتوای آموزشی یکسان به همه یادگیرندگان ارائه شود موجب می شود که نیاز همه برآورده نشود و موجب کاهش رضایت شود. هم چنین در این شیوه دراثر استفاده مداوم محتوا توسط مشتریان، به طور پیوسته با نیازهای آنها منطبق می شود، به همین دلیل تضمین شده هستند.
در شیوه آموزش الکترونیکی سریع دراثر استفاده مداوم محتوا توسط مشتریان، به طور پیوسته با نیازهای آن ها منطبق می شود، به همین دلیل تضمین شده هستند
یکی از مزیت های یادگیری الکترونیکی سریع طراحی مارپیچی آن است . به این صورت که طراحی دوره آموزشی و ارزیابی آن ها به طور همزمان میسر می شود. ارزشیابی محتوا نباید با ارئه اولین دوره متوقف یا کم شود.
عدم نیاز به تلاش زیاد برای ایجاد نمونه و محتوای اولیه، برقراری ارتباط قوی بین کاربران درباره طرح نهایی، عدم نیاز به برنامه نویسی و امکان استفاده هر کسی با هر تخصصی از طرح و محتوا از دیگر مزیت های نمونه سازی سریع است.

  • معایب

برخی معتقدند روش های آن مرتبط با آموزش الکترونیکی نیست و معتقدند این روش به جای این که مشکلات را حذف کند، مشکلات بیشتری را ایجاد می کند.
برخی از افراد طرفدار یادگیری الکترونیکی سریع نیستند چرا که آن را روشی برای آموزش دیدن نمی دانند بلکه آن را روشی برای بیان موضوعاتی می دانند که پیچیدگی های موضوع را کمتر می کند و به این امر اشاره دارند که در بدترین شرایط، آموزش الکترونیکی سریع تنها پوششی بر روی راه حل های قدیمی است.

در نهایت:
اگر یادگیری الکترونیکی سریع بتواند آموزش را با سرعت زیاد و هزینه پایین همراه با محتوایی که برای کاربران آن مناسب است، تهیه کند محققان باید بر ترکیب این روش جدید آموزشی با روش های موجود دقت بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *