حسابداری مدیریت زیست محیطی

حسابداری مدیریت زیست محیطی

استاندارد ISO 14051:2011 که مربوط به حسابداری در زمینه زیست محیطی است، به سازمان­ها کمک می­نماید تا درک بهتری از نتایج محیطی و مالی انرژی و مواد مصرفی خود داشته باشند و بتوانند فرصت­هایی را جهت بهبود وضعیت خود خلق نمایند. این استاندارد ISO نه تنها هزینه ­های کسب و کار را کاهش می­دهد بلکه باعث ارتقا عملکرد محیطی نیز می­گردد.

ISO 14051:2011 نوعی رویکرد سیستم اطلاعات مدیریت را که به آن حسابداری هزینه جاری مواد (MFCA) گفته می­شود ایجاد می­کند، که می­تواند برای جریان­های ورودی و خروجی سهام در یک سازمان مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم به شناسایی مواد و انرژی مورد نیاز کمک شایانی می­کند. این اطلاعات در نهایت منجر به کاهش زیان و افزایش سود و بهره­ وری سیستم خواهند شد.

پروفسور کانسوهیکو کوکوبو، مسئول کار گروه توسعه استاندارد می­گوید، سازمان­های بسیاری وجود دارند که از وضعیت زیان مواد سیستم خود ناآگاه هستند، دلیل این امر آن است که استخراج این داده­ها از سیستم­های مدیریت محیطی و حسابداری مشکل می­باشد، چنین رویه­ های دقیقی در MFCA می­تواند موجب برانگیختن مدیران برای افزایش بهره­ وری مواد و از همه مهمتر کاهش هزینه­های غیرلازم گردد.

پروفسور کوکوبو اینگونه نتیجه گرفت که استفاده از چنین ویژگی­هایی نه تنها باعث افزایش سودآوری سازمان می­شود بلکه همچنین عملکرد محیطی سازمان را بهبود می­بخشد.

MFCA برای همه صنایعی که از مواد و انرژی استفاده می­کنند کاربردی می­باشد، مانند صنایع تولیدی، شرکت­های خدماتی و … این روش  می­تواند در هر سازمانی و با هر اندازه­ای و با یا بدون سیستم مدیریت محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

MFCA یکی از مهم­ترین ابزارهای حسابداری مدیریت محیط زیستی می­باشد و در ابتدا نیز برای استفاده در سازمان­های ساده به صورت مجزا طراحی شده بود. با این حال، MFCA می تواند در سازمان­های پیچیده ­تر و در یک زنجیره تأمین برای کمک به توسعه آنها و استفاده مؤثرتر از مواد و انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

ISO 14051 توسط کمیته فنی ISO/TC 207 در مدیریت محیطی توسعه داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *