EFQM

اجرای جایزه ملّی بهره‌وری و تعالی سازمانی از سال 1382، این امكان را فراهم كرده‌است كه بسیاری از سازمان‌های ایرانی با مدل تعالی سازمانی (EFQM) آشنا شده و از آن به عنوان ابزاری برای اعمال روش‌های نوین مدیریتی در سازمان خود استفاده كنند. حضور فعال سازمان‌ها در فرایند جایزه ملّی بهره‌وری و تعالی سازمانی نشانگر این است كه سازمان‌های برتر ایرانی قصد دارند تا خود را با دیگر سازمان‌ها مقایسه كنند تا به این ترتیب گام‌های بلندتری را در مسیر تعالی برداشته و ضمن افزایش توان رقابتی، بر پایداری سازمان خود افزوده و در تحقق اهداف سازمانی به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

سرآمدی سازمانی EFQM وجایزه ملی کیفیت

حرکت به سوی سرامدی تنها راه بقا سازمانها درجهان پر تلاطم امروز است.سازمانها باید به طور مداوم عملکرد خود را مورد سنجش قرار دهند.

یکی از بهترین راهها در این زمینه استفاده ازمدل EFQM می باشد که به وسیله چهارده مدیر برگزیده ومشهور کمپانی های بزرگ اروپایی در سال 1988 به تقلید از جایزه مالکوم بالدریج (جایزه ملی کیفیت امریکا)طرح ریزی شد در ارزیابی عمل امده در سال 2003 حدود 70% شرکت های اروپایی از این مدل برای ارزیابی خود استفاده میکردند.

مدل EFQM سازمان را در 9حوزه مورد ارزیابی قرار داده که5حوزه ان،توانمند ساز می باشد واین حوزه ها ،بیان کننده نوع فعالیت های سازمان وچگونگی انجام ان می باشد وچهار حوزه باقیمانده رانتایج تشکیل میدهد که مشخص کننده خواسته هایی می باشد که سازمان با اجرای توانمند سازها به آنها دست میابد.

سازمان ها با استفاده از مدل EFQM به نتایج زیر میرسند:

شناسایی نقاط قوت سازمانها
شناسایی حوزه های بهبود
شناسایی پروژه های که سازمان را به سوی تعالی رهنمون می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *