بازاريابي تلفني يكي از كانال هاي بازاريابي مستقيم است كه در صورت كسب مهارتهاي لازم جهت استفاده صحيح از تلفن ميزان توفيق فروشندگان در نيل به اهداف فروش بازاريابي را افزايش مي دهد. در بازاریابی تلفنی تنها ابزار فروشنده صدای اوست در صورتی که در ملاقات های حضوری علاوه بر صدا ، سیما ، زبان بدن ، کاتالوگ ، لوح فشرده و…می تواند به فروشنده کمک کند . لذا باید بپذیریم که بازاریابی تلفنی بسیار دشوارتر از بازاریابی حضوری است .
در بازاریابی تلفنی ، بازاریابان یک شرکت طی تماس تلفنی آگاهیهای لازم را به خریدار می دهند وابهامات را برای مشتریان برطرف می سازند ، فروشنده  تلفنی در واقع با صحبت های مکرر خود اشتیاق خرید را در مصرف کنندگان ایجاد می کند .

مزایای بازاریابی تلفنی

•    هزینه یک تماس تلفنی یک درصد هزینه ملاقات حضوری است .
•    در صورت نیافتن مشتری در دفتر کارش یک ساعت از وقت خود را از دست داده اید اما در بازاریابی تلفنی این زمان فقط 15ثانیه است ؛ با تلفن تماس های بیشتری می توانید داشته باشید.
•    بازاریابی تلفنی ابزار بسیارمناسبی هم ، برای تبلیغات است که همواره در یاد مشتری باشید.
•    افزایش فروش و رضایت مشتری در بازاریابی تلفنی با گرفته نشدن وقت او به نسبت ملاقات حضوری

عوامل موثر در تماس تلفنی موفق ( مذاکره تلفنی موفق ) :

1.    کار با تلفن باید هدفمند باشد به قصد معامله مکالمه را شروع کنید .
2.    با آمادگی کامل عمل کنید به طوری که طرف مقابل نیز متوجه آمادگی شما بشود .
3.    کار خود را صبح زود شروع کنید این زمانی است که مدیران موفق را در دفترشان می یابید.
4.    حالت چهره شما در صدایتان منعکس می شود درهنگام مکالمه لبخند بزنید.
5.    برای مکالمات تلفنی خود از قبل برنامه ریزی کنید .
6.    نام مخاطب را پرسیده ودرست تلفظ کنید .
7.    در مکالمات تلفنی مهم ایستاده صحبت کنید این کار تسلط شما را بالا می برد .
8.    قبل از شروع مذاکره تلفنی دست نوشته آماده کنید واین متن باید شما و شرکت را معرفی کند، قصد شما را بیان کند ، مزایای محصول و وجه تمایزتان را نشان دهد .
9.    در مذاکره تلفنی با مشتری گفتگو کنید یک جانبه سخن نگویید.
10.    در صورت عدم تمایل مشتری ، وقت دیگری را برای مذاکره درخواست کنید.
11.    در هنگام صحبت با تلفن از کارهای جانبی بپرهیزید.
12.    بی جهت روی بعضی مواضع پافشاری نکنید.
13.    به آداب واعتقادات مشتری احترام بگذارید.
14.    در مذاکره تلفنی با سرعت مناسب صحبت کنید تا تاثیر خوبی داشته باشد.
15.    در صورت پرسیدن سوالات غیر مرتبط از طرف مشتری با ظرافت سوالها را رد کنید.
16.    در مذاکره تلفنی از کلمات کلیشه ای استفاده نکنید.
17.    خانمها از اصطلاحات مردانه وآقایان از اصطلاحات زنانه استفاده نکنند.
18.    در مذاکره تلفنی کوتاه وخلاصه صحبت کنید در عین حال موارد موثر در برقراری ارتباط ونزدیک شدن به فروش را بیان کنید.
19.    سوالها واعتراضات مشتریان را پیش بینی کنید و فهرستی از پاسخهای مناسب برای آنها تهیه کنید.
20.    در مذاکره تلفنی یادداشت برداری کنید.
21.    در پایان هر مذاکره  تلفنی خیلی کوتاه ، خلاصه مذاکره را بیان کنید .
22.    اطلاعات شما از رقبا حرفه ای بودنتان را نشان می دهد وباعث می شود در مدیریت مکالمات تلفنی قوی تر عمل کنید.
23.    همیشه در پایان مکالمات بعد از مشتری تلفن را قطع کنید.
24.    در مذاکره تلفنی  ، تاریخ وساعت وهدف قرار بعدی را مشخص کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *