استاندارد HACCP

تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی (HACCP) یک رویکرد پیشگیری کننده نظام مند برای ایمنی غذا و دارو است که به پیشگری خطرات فیزیکی، شیمیایی، و بیولوژیکی می پردازد تا اینکه آن ها را در محصول نهایی بازرسی کند. HACCP در صنعت غذایی برای شناسایی خطرات به القوه غذایی استفاده می شود، سپس با انجام کنترل نقاط بحرانی می توان ریسک خطرات شناسایی شده را کاهش داد و یا از بین برد. این سیستم در تمام مراحل تولید غذا و پروسه های آماده سازی شامل بسته بندی و توزیع استفاده می شود.

پیش از HACCP در دوران جنگ جهانی دوم سیستمی به شکل نظارت بر پروسه تولید اجرا می شد زیرا آزمایش سنتی «انتهای خط» راهکار موثری برای شناسایی خمپاره های معیوب نبود. HACCP در دهه 1960 تهیه شد، زمانی که سازمان ناسا از شرکت غذایی فیلزبوری درخواست کرد اولین محموله غذایی برای سفرهای فضایی را طراحی و تولید کند. از آن پس HACCP بصورت بین المللی به عنوان ابزاری منطقی برای تبدیل روشهای بازرسی سنتی به مدرن شناخته شد. براساس سنجش میزان ریسک، برنامه های HACCP به صنعت و دولت اجازه می دهد برای اجرا و ممیزی تولیدات غذایی ایمن منابع خود را بصورت کارآمدی تخصیص دهند. در سال 1994 اتحادیه بین المللی HACCP به منظور کمک رسانی در پیاده سازی HACCP تاسیس گردید. اعضای این اتحادیه از تمام حرفه ها و صنایع تشکیل گردیده.

HACCP

بطور روزافزون برای صنایع دیگری بجز صنایع غذایی درحال استفاده است، مانند صنایع دارویی و آرایشی. این شیوه، با روش سنتی «تولید و تست» فرق می کند. شیوه تولید و تست از موفقیت کمی در تضمین کفیت برخوردار بوده و برای مواد غذایی فاسد شدنی بسیار نامناسب است.

مزایای گواهینامه HACCP

• گواهینامه نشان می دهد که تجهیزات و وسایل مطابق الزامات غذایی HACCP هستند.
• HACCP یک ابزار شناخته شده بین المللی برای ایمنی غذایی است که بیشتر اعتماد مشتریان کنونی و مشتریان به القوه را در سراسر دنیا جلب می کند.
• کاهش ریسک محصولات بدون ایمنی از طریق شناسایی و مدیریت ریسک های ایمنی غذای و کنترل نقاط بحرانی.
• بکارگیری یک سیستم HACCP تعهد شما را نسبت به مدیریت فعال ایمنی غذا نشان می دهد.
• افزایش اطمینان در محصولات شما از دید مشتریان شما و همچنین داخل سازمان شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *