عوامل بسیاری می تواند مانع از مدیریت شود که از جمله آن ها می توان به عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی و … اشاره کرد.
جامعه امروزی ما در حال رشد پیدا کردن در زمینه های گوناگونی است این تحول نه تنها در فناوری و ابزارها خلاصه نمی شود بلکه نحوه آموزش را نیز دچار تغییر کرده است.
در دنیای امروزی افراد باید بتوانند اطلاعات، دانش و مهارت های لازم برای زندگی آسان و موفق را از طریق استفاده از منابع اطلاعاتی و ارتباطی متنوع به دست آورند.
آموزش و یادگیری الکترونیکی یکی از تحولاتی است که توسط خود انسان در دنیای ما به وجود آمده است.
آموزش الکترونیکی شیوه ای از یادگیری است که اصول آن براساس فناوری اطلاعات و ارتباطات است و با به روز کردن منابع و محتوای خود می تواند نقش مهمی را در افزایش اطلاعات و کارایی افراد داشته باشد.
در این زمینه مهم ترین مشکل دانشجویان در دسترسی به منابع اطلاعاتی و نبودن کتابخانه ای است که از طریق آن بتوانند به اطلاعات جامع و به روز دست پیدا کنند و دانش خود را افزایش دهند.
اما همواره مسائل و موانع می توانند پیاده سازی و گسترش یادگیری الکترونیکی در مقطع آموزش عالی را با عدم موفقیت مواجه کنند.
به طور کلی موانعی که در مدیریت منابع آموزش الکترونیکی وجود دارند به شش دسته تقسیم می شوند:
۱٫  عوامل فنی و تکنولوژیکی
۲٫  عوامل اقتصادی
۳٫  عوامل فرهنگی و اجتماعی
۴٫  عوامل حقوقی و اداری
۵٫  عوامل راهبردی
۶٫  عوامل آموزش

هر یک از این عوامل به زیر مجموعه هایی تقسیم می شوند:
۱٫  عامل فنی و تکنولوژیکی
اکثر منابع و نرم افزارهای  آموزشی که دارای استاندارد باشند به زبان انگلیسی هستند، ضعف در تولید نرم افزارهای اموزشی به زبان فارسی یکی از عوامل فنی به شمار می آید.
اکثر منابع و نرم افزارهای آموزشی که دارای استاندارد باشند به زبان انگلیسی هستند، ضعف در تولید نرم افزارهای آموزشی به زبان فارسی یکی از عوامل فنی به شمار می آید.
از طرفی پایین بودن اطلاعات افراد در بهره گیری از فناوری اطلاعات نیز یکی دیگر از عوامل است.
پایین بودن سرعت اتصال اینترنت، ایجاد کتابخانه های الکترونیکی، ضعف در زیر ساخت های فناوری اطلاعات مثل رایانه و مخابرات، کم بودن نیروی کار متخصص در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این زمینه ذکر می شوند.

۲٫ عوامل اقتصادی
برای راه اندازی هر پروژه ای موضوع اقتصاد بسیار پر اهمیت است.
کمبود پشتیبانی مالی مناسب، از مهم ترین موانع مدیریت منابع آموزش الکترونیکی است.
امکان دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات با هزینه پایین (دسترسی به اینترنت و رایانه)، توانایی خانواده ها برای این که بتوانند تجهیزات الکترونیکی مناسب را برای دسترسی به اطلاعات فراهم کنند، کاهش هزینه های اولیه در دانشگاه ها، همکاری کردن بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری در زمینه آموزش الکترونیکی در آموزش عالی، ضعف در تامین هزینه هایی برای حفظ و نگهداری تجهیزات در دانشگاه ها و … نیز جز عوامل اقتصادی هستند.

۳٫  عوامل فرهنگی و اجتماعی
اگر مردم در جامعه احساس کنند که مهارتی دارای اهمیت نیست بدون شک به سراغ آن نمی روند. این که مردم نیاز به طرح های آموزش الکترونیکی را احساس نکنند منجر به عدم پیشرفت آموزش الکترونیکی می شود.
برخی از کارفرمایان به کارایی فارغ التحصیلان آموزش الکترونیکی اطمینان ندارند و ازآن ها در شغل های مختلف استفاده نمی کنند.
تغییر فرهنگ و نگرش جامعه و افراد در استفاده از فناوری اطلاعات و رایانه و نظارت بر آموزش الکترونیکی از طرف مسئولین فرهنگی جامعه از دیگر موانع این دسته به شمار می روند.

۴٫  عوامل حقوقی و اداری
در دنیای اینترنت همواره مشکلات امنیتی وجود دارد که ضعف امنیت الکترونیکی نیز بر مدیریت منابع اثرگذار است.
عدم وجود قانونی معین برای پشتیبانی از طرح هایی ابتکاری ارائه شده از سوی افراد و یا سازمان ها و عدم وجود حق مالکیت معنوی، منظور از حقوق مالکیت معنوی محترم شمردن پدید آورنده و حمایت از اثر اوست در این دسته قرار دارند.

۵٫  عوامل راهبردی
در این بخش تشخیص ندادن افرادی که دارای سطح بالای آموزشی در زمینه آموزش الکترونیکی هستند یکی از عوامل مهم به شمار می رود. هم چنین نبود برنامه ریزی های دقیق، ارائه نامناسب اولویت ها به افراد و نیز کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات مشکلاتی را در پی دارد.

۶٫  عوامل آموزشی
نبودن نرم افزارها و برنامه ریزی آموزشی مناسب از جمله مسائل عوامل آموزشی است.
تهیه برنامه های آموزش الکترونیکی
ضعف در طراحی منظم محتوای آموزشی
آموزش به دانشجویان در استفاده از رایانه
تقسیم کار در سیستم آموزش الکترونیکی
عدم آموزش و تربیت نیروی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و …
نیز در این دسته قرار می گیرند.

نتیجه گیری
برای توسعه آموزش های الکترونیکی پیشنهاد می شود که دسترسی به پهنای باند مورد نیاز گسترش یابد تا استفاده از اینترنت و شبکه در آموزش الکترونیکی آسان شود. هم چنین پشتیبانی های مالی مناسب و اطلاع رسانی در مورد آموزش الکترونیکی در جهت افزایش اطمینان و اعتماد افراد و ارائه محتوای با کیفیت منجر به توسعه هر چه بیش تر آموزش الکترونیکی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *