آشنایی با  ISO 16949

تجارت خارجی ایزو (ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین‌المللی برای استانداردسازی است.

در حال حاضر، این سازمان بین‌الملی متشکل از یک شبکه از مؤسسات استاندارد ملی در 157کشور دنیا است، که بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو – سوئیس- فعالیت می‌کند که وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را برعهده دارد. امروزه رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی، استاندارد‌های ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بین‌المللی قرار گرفته است.

مشخصات فنی ISO / TS 16949 توسط گروه كاری بین‌المللی خودرو IATF و اتحادیه تولیدكنندگان خودرو در ژاپن (JAMP) با پشتیبانی كمیته فنی مدیریت كیفیت و تضمین كیفیت ISO / TS 176 تهیه شده‌است.

چاپ جدیدISO / TS 16949 كه از لحاظ فنـــی تجدیدنظر شده‌است, چاپ قبلــی این مشخصات فنــی یعنــی (ISO/TS16949 :1999) را ابطال كرده و جایگزین آن شده است.
هر مشخصات فنی (ISO/TS) بیانگر توافق نظر مابین اعضای یكی از كمیته‎‎های فنی سازمان بین‎المللیاستاندارد(ISO) بوده ودرصورت تصویب توسط ازاعضا رأی‎دهنده كمیته برای انتشارپذیرفته می‌شود.
هر مشخصات فنی (ISO/TS) سه سال پس از انتشار مورد بازنگری قرار می‎گیرد تا بتوان در مورد این كه آیا بایستی مجدداً برای سه سال دیگر مورد تأیید قرار گیرد یا تجدیدنظر شده و به صورت استاندارد بین‌المللی درآید یا ابطال شود، تصمیم‌گیری گردد.

در صورتی كه مشخصات فنی (ISO/TS) مورد تأیید مجدد قرار گرفته باشد، مجدداً پس از شش سال مورد بازنگری قرار می‎گیرد تا در این زمان به استاندارد بین‌المللی تبدیل شود یا ابطال گردد.

در این استاندارد، متن استاندارد بین‌المللی  ISO9001است ولی الزامات تكمیلی كه در خارج از كادر ارائه گردیده توسط IATF تهیه شده است.

هدف این استاندارد، ایجاد یك سیستم مدیریت كیفیت می‌باشد كه بهبود مداوم را با تأكید بر پیشگیری از ایجاد عیوب و كاهش تغییرات و ضایعات در چرخه تأمین میسر سازد.
این استاندارد همراه با خواسته‌ها و الزامات خاص مشتریان، الزامات پایه‌ای سیستم مدیریت كیفیت را برای آن‌هایی كه این مدارك را به كار می‎برند، تعیین می‎كند.

این استاندارد قصد دارد از ممیزی‌های چند باره برای گواهی كردن جلوگیری كرده و رویكرد واحدی را در مورد سیستم مدیریت كیفیت برای سازمآن‌های تولیدی صنعت خودرو و قطعات یدكی و خدمات مرتبط فراهم آورد.
كلیه الزامات این استاندارد عمومی بوده و قصد بر آن است كه برای تمامی سازمان‌ها بدون توجه به نوع، اندازه و محصولی كه ارائه می كنند قابل به كارگیری باشد.
هرگاه یك یا چند الزام این استاندارد را به دلیل ماهیت سازمان و محصول آن نتوان به كار برد، این الزامات را می توان در نظر نگرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *