ممیزی فرآيند سيستماتيك، مستقل ، و مستند براي يافتن شواهد مميزي و ارزيابي واقع بينانه آنها به منظور تعيين ميزان برآورده شدن معيارهاي مميزي می باشد .

جهت اطمینان از استقرار سیستم های مدیریتی در هر سازمانی می بایستی ممیزی بصورت دوره ای صورت گیرد .

انواع مميزي :

مميزي داخلي ( شخص اول )

 مميزي خارجي

 مميزي مشتري ( شخص دوم )

 مميزي ثبت سيستم ( شخص سوم )

ممیزی داخلی – ممیزی شخص اول

مميزيهاي داخلي كه مميزي شخص اول نيز ناميده  مي شود توسط فرد آموزش دیده در درون سازمان بصورت مستقل انجام می گردد این ممیزی  جهت اطمینان از استقرار سیستم های مدیریتی انجام می شود .

 مميزي شخص اول مقاصد زير را در بر دارد :

 مكانيزم كنترلي موثر براي مديريت

 پايش مشكلات موجود اعم از با لقوه يا با لفعل

 يافتن حوزه ها و فرصتهايي براي بهبود

مميزي خارجي

مميزي مشتري ( شخص دوم )

مثال :
–     مميزي شركتهاي تامين كننده كالاي خودرو سازان از سازندگان قطعات ( ساپکو – سازه گستر سایپا – مگاموتور )
–     مميزي توانیر از شركتهاي تابعه ( برق منطقه ای ها و توزیع برق  – نیروگاه ها ) و امتياز بندي آنها

 مميزي ثبت سيستم ( شخص سوم )

مميزي شخص سوم توسط سازمانهاي مميزي خارجي مستقل مانند آنهايي كه ثبت و صدور گواهينامه انطباق با الزامات  ISO 9001 را انجام مي دهند برگزار مي گردد.

 مميزي شخص سوم مي تواند با يكي از مقاصد زير درخواست گردد:

 تعيين ميزان انطباق سيستم با استاندارد مورد نظر
ثبت سيستم و دريافت گواهينامه
برآورد ساختن الزامات قانوني و مقرراتي
اطمينان خاطر مشتريان عام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *