مقررات گمرکی واردات:

بخش عمده مقررات واردات مربوط به قوانین گمرکی است که در واقع بیشتر مد نظر و کنترل دولت می باشد. برای گام نخست سیستم ارسال کالا و عنوان ورود به روسیه و دریافت کننده آن باید مشخص گردد همچنین در نظر گرفته شود که ارز در یافتی از بابت فروش کالا چگونه به مبداء ارسال می شود زیرا نوع قرارداد انتقال ارزی به خارج را ممکن می سازد.

مالیات بر کالاهای وارداتی به چند صورت دریافت میگردد یکی در زمان ترخیص بر اساس تعرفه های گمرکی و دوم مالیات آن که بسته به قیمت فروش داخلی روسیه است. برای ورود کالا به روسیه، این کشور مدارکی را از شرکتهای داخلی مطالبه می نماید که شامل:
1-  قرارداد فی ما بین یک شرکت خارجی فروشنده با خریدار روس که به تایید بانک روسی رسیده باشد که آنرا در روسیه پاسپورت ایزدیلکا مینامند زیرا با داشتن این قرارداد انتقال ارز پس از فروش کالا به خارج از کشور را ممکن میسازد.

2 – گواهی مبدا کالا یا فرم A( برای بهره مندی از 25 درصد تخفیف در تعرفه گمرکی).

3- بارنامه ای که در آن میزان کل وزنی قرارداد و میزان هر سری قید گردیده باشد.

4- اصل پروانه شرکت تحویل گیرنده کالا که قبلا در گمرک کد کامپیوتری گرفته باشد.

5- گواهی بهداشت داخلی روسیه که از قبل توسط ارائه نمونه کالا اخذ میگردد و تا روز ترخیص باید آماده گردد.(برای مواد کنسرو شده مدت طولانی و برای مواد فله مدت کمتری نیاز است) گمرک چنانچه مدرکی را ناقص بشمارد اقدام به تخلیه کالا در انبار گمرک تا تکمیل مدارک نموده و میتواند در ازاء هر روز انبار داری مبلغی را دریافت کند.

معمولا موارد نقص عبارتند از: عدم صدور گواهی بهداشت (فقدان نوشتار وزن و تاریخ مصرف و محتویات به زبان روسی.
پس از ورود کالا به گمرک شرکت گیرنده یا نماینده آن که در بارنامه ذکر شده است صاحب بار تلقی میگردد و حق ترخیص کالا را دارد در زمینه گمرک و میزان تعرفه ها و شرایط ترخیص در خصوص هر کالا به سایت ذیل می توان مراجعه نمود. www.tks.ru
برای آگاهی بیشتر از مجموعه قوانین تجاری کشور روسیه میتوان به سایت وزارت توسعه روابط اقتصادی مراجعه نمود.
www.economy.gov.ru/wps/portal

مقررات گمرکی صادرات:

با توجه به اینکه کشور روسیه قصد دارد  به عضویت کامل سازمان جهانی (WTO) درآید لذا باید تابع قوانین این مجموعه باشد . روسیه ممنوعیت هایی در صادرات و واردات ندارد مگر در بخش نفت و گاز و کالای صادراتی عمد تاً از مالیات معاف میباشد یعنی در صورتی که کالا به مالیات خریداری شده باشد.

معمولا مالیات محصولات صادراتی که 18-20% است به صادرکننده عودت می شود مهمترین مسئله در بخش صادرات برای شرکت ها تضمین و تشکیل پرونده بانکی کالای صادراتی است که صادرکننده باید تعهد کند که ارز حاصل به میزان درج شده در قرارداد به حساب بانکی شرکت در روسیه واریز گردد. تشریفات گمرکی صادرات پیچیدگی تشریفات واردات به روسیه را ندارد. تعرفه صادرات متغیر نمیباشد و درصد بسیار کمی از کل مبلغ کا لااست.

مقررات مالیاتی:

مالیات در روسیه برای کالاهای وارداتی عبارتند از:

الف) مالیات بر درآمد. که برای هر ارگان دولتی و غیر دولتی یکسان بوده و برای هر کدام میزان مشخصی بین 24% تا 35% می باشد.
ب) مالیات بر افزایش قیمت: که عمده ترین  مالیات محسوب شده و مقدار آن 18% تا 20% می باشد.

در فاکتور هر کالا و هر نوع خدمات بطور جداگانه نرخ مالیات ذکر میگردد. در معاملات داخلی همیشه قیمت کالا با مالیات آن قید می شود و فقط در موارد صادراتی بیست درصد بعنوان مالیات کسر میگردد. مالیات در طول سال برای کار شرکتها طی چهار دوره سه ماهه پرداخت میشود.
بخش های مختلف خدماتی هر کدام بر اساس ضوابطی خاص و تعرفه های مالیاتی خاص مالیات پرداخت می نمایند.

دعوتنامه تجاری:

1- دعوتنامه تجاری از طرف یک شرکت ثبت شده در روسیه که اجازه پذیرش افراد خارجی را دارد، صادر می شود. شرکت دعوت کننده کلیه مسئولیت های شخص میهمان را بعهده می گیرد. چنانچه شخص دعوت بکار شود، باید اجازه کار دریافت نماید و مالیات و حقوق او در اوراق شرکت منعکس گردد.

2- دعوتنامه ها چند روزه ، یک ماهه ، سه ماهه ، شش ماهه و یکساله هستند بعد از ورود به روسیه وضعیت و محل اقامت شخص اعم از هتل یا منزل شخصی در مدت سه روز باید از طریق اداره مهاجرت بر روی برگه ویزا الحاق یا درج گردد و در غیر اینصورت جریمه خواهد شد.
3- دعوت شونده از هر استانی که دعوتنامه دریافت می کند باید همان شهر ثبت ورود شوند و سپس می تواند به دیگر مناطق تردد نماید.
4- تاخیر در خروج از آنچه در ویزا ذکر شده ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری همچون اخراج دائم از روسیه را بهمراه داشته باشد.

5- دریافت اجازه کار چهل روز یا بیشتر زمان اداری نیاز دارد.

6- دارا بودن ویزای تجاری به منزله مجوز کار در روسیه نمی باشد.

7- نوع ویزا ممکن است یکبار ورود و یا چند بار ورود باشد.

8- ویزای ترانزیتی روسی از طریق دفاتر فروش بلیط هواپیمایی و یا با ارائه بلیط مستقیما بدون دعوتنامه از طریق سفارت روسیه در ایران صادر می شود.

9- مدت ویزای ترانزیت حداکثر سه روز هنگام رفت و سه روز هنگام بازگشت است.

10- ویزای ترانزیت برای رانندگان با ارائه مدارک ماشین مستقیما از طریق سفارت روسیه در ایران صادر می گردد.

11- برای دریافت روادید برای رانندگان شرکت صاحب کالا در روسیه باید دعوتنامه را از طریق اداره «اویر» مجوز دریافت و اصل آنرا به سفارت روسیه در ایران برای اخذ روادید تحویل نماید.

12- یکی از شروط اخذ ویزا مدت اعتبار باقی مانده گذرنامه است که نباید کمتر از شش ماه باشد.

قراردادها:
قراردادها بر اساس نمونه قراردادهای رسمی که در کتابی که به این نام از طرف وزارت توسعه روابط اقتصادی چاپ میشود تنظیم می گردد. در این کتاب برای هر نوع معامله نسخه ای نمونه آورده شده است. در قرار دادها اطلاعاتی که درج می شود شامل:

1- اسامی مسئولین و نوع مسئولیتشان

2-  موضوع و مدت اعتبار معامله

3- شرایط و مدت پرداخت

4-  تعهدات طرفین

5- نحوه حل اختلاف و امور قضائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *