ISO 20000
مشاوره و پیاده سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

امروزه، حوزه فناوری اطلاعات با معضل جدیدی مواجه شده است که ناشی از حرکت غیرسیستماتیک و رویکرد “رفع مشکل” در این حوزه می باشد. کیفیت پائین ارائه خدمات به کاربران، طولانی شدن حل مسائل سیستم ها، کمبود وقت در برنامه ریزی و توسعه زیرساخت ها و هزینه های مکرر و …، همه ناشی از نبود یک بستر ساخت یافته در مدیریت فناوری اطلاعات می باشد.

ISO/IEC 20000، مجموعه ای یکپارچه از فرآیندهای مدیریتی را جهت ارائه مؤثر خدمات، به سازمان و مشتریان ارائه می دهد. پیاده سازی این استاندارد در سازمان ها ثابت می کند ارائه خدمات کیفی IT که الزامات مشتریان و سطوح خدماتی را برآورده می سازد، اثربخش و کارآمد می باشد.

استاندارد ISO/IEC 20000، اولین استاندارد بین المللی در حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می باشد. این استاندارد، در سال ۲۰۰۵ توسط ISO/IEC JTC1 SC7 تدوین و در سال ۲۰۱۱ مورد بازبینی قرار گرفته است. این استاندارد بر اساس استاندارد BS 15000 که قبلاً توسط شرکت BSI ایجاد شده بود، تدوین گردیده است.

بخش اول این استاندارد، ISO/IEC 20000-1، با در نظر گرفتن رویکرد فرآیند محوری، تلاش می کند تا خدمات را بصورت موثر و مدیریت شده ای ارائه دهد تا تمامی اهداف کسب و کار در ارتباط با نیازهای مشتری را پوشش دهد.

بخش دوم این استاندارد، ISO/IEC 20000-2، راهنمای پیاده سازی این استاندارد بوده و بهترین رهنمود برای مدیریت خدمات در دامنه مربوطه می باشد.

استاندارد ISO/IEC 20000 همانند استاندارد BS 15000، در چارچوب کاری ITIL، توسعه پیدا نموده است و همچنین دیگر چارچوب های کاری مدیریت خدمات فناوری اطلاعات مانند Microsoft Operations Framework و COBIT را نیز دربر می گیرد.

این استاندارد اولین بار در دسامبر سال ۲۰۰۵ منتشر شد. سپس در ژوئن سال ۲۰۱۱ به استاندارد ISO/IEC 20000-1:2011 به روز رسانی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *