ایزو 16817

طراحی محیطی ساختمان – محیط داخلی – پروسه طراحی در محیط بصری

ایزو 16817:2012 یک پروسه طراحی ترکیبی برای محیط های بصری داخلی با کیفیت است که جنبه های مهندسی و معماری نور طبیعی و مصنوعی را در بر می گیرد، تا رضایت، سلامت و بازدهی مشتری را به همراه مصرف انرژی و پایداری ساختمان ها تضمین شود.
استاندارد ایزو 16817 توسط کمیته فنی ایزو/تی سی 205 – طراحی محیطی ساختمان تهیه گردیده.
ایزو/تی سی 205 قواعد کلی در طراحی محیط داخلی ساختمان را فراهم می کند. این قواعد در ایزو 16813 تشریح شده اند و به عاملان دخیل در روند طراحی داخلی اطمینان می دهد که محصولات و خدمات آنها مطابق با نیاز مصرف کننده است.
این استاندارد بین المللی برای اعضای تیم طراحی در محیط بصری داخلی یک پروسه طراحی تهیه می کند تا آسایش بصری لازم، تاثیرات روانی نور، عملکرد مصرف انرژی و پایداری ساختمان ها تضمین شود. آسایش بصری چیزی بیش از فراهم سازی محیطی با نور مناسب است. برای مثال، یک پنجره دارای دو کاربرد است: تسهیل ورود نور طبیعی و ارائه یک منظره.

یک طراحی داخلی با کیفیت باید نیازهای انسان را درنظر داشته باشد، این نیازها اجرای امور کاری، آسایش بصری، بهداشت، سلامت و ایمنی هستند که در تطابق با ایزو ایزو/تی سی 159 (ارگونومی) می باشند. با توجه به مهندسی نورپردازی انجام شده در پروسه، اجرای کار به مشاوره نزدیک و دقیق با CIE (کمیسیون بین المللی نورپردازی) احتیاج است. استانداردهای موجود در CIE و CEN مورد استفاده قرار می گیرد و هر کار جدیدی با همکاری نزدیک با این دو کمیسیون اجرا می شود.

اهداف گواهینامه ایزو 16817:

– راه کاری است برای درنظر گرفتن پارامترها و معیار های مختلف اثر گزار بر کیفیت محیط بصری داخلی.
– برای تیم طراحی (معمارها و مهندسان) آماده شده، و مشتریان، پیمانکاران، مقامات دولتی و متخصصان را نیز در بر می گیرد.
– به هدف سنجش این گروه ها در به کارگیری یک روند طراحی موثر که پاسخ گوی نیاز مصرف کننده باشد تهیه شده.
– مقوله پایداری و ثبات در کار را در نظر می گیرد.

– برپایه ایده های اصولی زیر بنا شده:

• این استاندارد سازی در پروسه طراحی دارای رویکردی سیستماتیک [نظام مند] است، مجموعه ای از وظایف و امور که دارای ساختاری مشترک اند.
• طراحان را تشویق می کند رویکردی پیشرو و تعاملی اتخاذ کنند، تا بتوانند طبق اهداف مشتری تصمیم گیری کرده و به راه حل های سازشی برسند.
• عملکردها از طریق برنامه های منظم و یا قوانین کاربردی اجرایی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *