ایزو 29001 نفت و گاز چیست؟

ایزو 29001 که در نتیجه شراکت بین ایزو و صنعت نفت و گاز (API صنایع نفت و گاز آمریکا) بوجود آمده در زنجیره تامین نفت و گاز تمرکز دارد.
استاندارد ایزو TS 29001 بر اساس ایزو 9001 بوده و با تمرکز بر جلوگیری از خسارات و کاهش تنوع و ضایعات فراهم کنندگان خدمات ویژگی های تکمیلی را دارا می باشد.

نفت ، پتروشیمی و گاز طبیعی جزء بزرگترین ، مهمترین و سرمایه برترین صنایع جهان است که کوچکترین سهل انگاری در آن و یا کیفیت نامناسب تجهیزات ، قطعات ، نصب و یا خدمات پیمانکاری در این صنایع علاوه بر تحمیل میلیاردها دلار هزینه به سازمانها می تواند به ایجاد خطرات ایمنی و زیست محیطی غیر قابل جبران یا بلند مدتی مانند آنچه برای سکوی نفت شرکت BP در خلیج مکزیک رخ داد که علاوه بر خسارات بسیار سنگین زیست محیطی ، بیش از چهل میلیارد دلار هزینه به شرکت BP وارد کرد یا فاجعه زیست محیطی نشت نفت در آلسکا که هنوز علیرغم گذشت سال ها و صرف میلیارد ها دلار هزینه اثرات زیست محیطی آن پا برجاست و یا آنچه در آتش سوزی در چاه نفت ایران در مارون و یا چاه شماره 24 نفت شهر اتفاق افتاد بیانجامد.

لذا کمیته فنی ISO/TC 67 که وظیفه تدوین استاندارد های مواد ، تجهیزات و تاسیسات فراساحل صنایع نفت ، پتروشیمی و گاز طبیعی را به عهده دارد و تا سال 2010 بیش از 166 استاندارد  مختلف را تدوین نموده و کشور ایران نیز از اعضای اصلی آن می باشد ، با توجه به اهمیت این صنایع و نیاز مبرم به استاندارد های مدیریت کیفیت اقدام به تدوین یک مشخصه فنی Technical Specification بر اساس الزامات ISO 9001:2000 نمود و این استاندارد با کد ISO/TS 29001 به نام صنایع نفت ، پتروشیمی و گاز طبیعی – سیستم مدیریت کیفیت خاص بخش – الزامات سازمان های تامین کننده محصول و خدمت تدوین شد .

ISO/TS 29001 در سال 2003 برای اولین بار منتشر در سال 2007 دومین ویرایش و در سال 2010 سومین و آخرین ویرایش آن توسط ISO منتشر شد.
استاندارد ISO 29001 دقیقا از ساختار استاندارد ISO 9001 استفاده کرده و الزامات خاص این صنایع به انتهای هر بند استاندارد به نحو کاملا مشخصی اضافه شده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *